Kopiera nedanstående ...

Kopiera nedanstående inlägg i din blogg och byt dina svar...
P.s ta med allt nedanstående!!!! inte bara utmaningen!!!
från merry crhistmas bilden ner till utmana dina bloggvänner=)
********************************************************************



Blondiies Lilla Jullista för Sveriges Bloggare
Blondiie har gjort en egen liten jullista som jag oxå varit med i! Var med du oxå!
Jag hittade listan på Blondiies sida.
När du gjort utmaningen på din blogg, svara då i min gästbok så jag kan kolla dina svar samt gå till Blondiies jullista och tala om att du gjort den så vi ser hur många man kan sprida en lista till genom ETT inlägg! Skriv i inlägget du gjort den samt din adress eller nått annat skoj =D Tror ni 100 personer gör den? Det återstår att se!!!

Har du köpt en chokladkalender?

Japp, till min dotter.


Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?

kan väl inte öppna hennes kalender heller...

Har du hunnit med att köpa alla julklappar?

Nej. Paniken börjar infinna sig


Till vem är det svårast att köpa till?

hmmm..... Min mans syskonbarn


Dricker du alkoholfri glögg?

Visst gör jag det. Men vinglögg är gott det med


Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?

nej

Hur många stjärnor ger du till årets julkalender?

Sett ½ avsnitt.... får max 1 stjärna av mig


Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Oj..... tyckte iof förra årets var bra, kommer tyvärr inte ihåg  vad den heter.

Säg en person som du velat säga "God Jul" till men aldrig vågat/orkat eller kanske glömt?

hmm...kan inte komma på nån.


Vem är det som julpyntar hemma hos er?

Jag och barnen. Men maken är med och pyntar granen.

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
sen jag fick barn har mina temagranar gått åt skogen. Nu är det en salig röra, men det är charmigt det med.

Plastgran eller äkta
Äkta om jag får bestämma, plast om maken får bestämma. Och eftersom det är jag som bestämmer så blir det äkta!


Älskar du att få julklappar eller att ge bort?

att få ge bort och se andras glädje. Det är roligast! Fast får jag inga paket så slutar jag fira jul!!!

Vill du fira julafton utomlands eller i vårt kära Sverige?

Helst vill jag ha traditionsenlig kall, vintrig, snöig vacker svensk jul! Fast iof har den varit varm, blöt grön och regning senaste åren...

Känner du någon julstämning nu?

Ja lite, men lite vitt skulle hjälp till.


När kom din julstämning?
När jag och dottern satt och julpysslade för ett par dagar sen.

När skall man sätta upp adventsljusstakar? När är tidigast vs. senast?
tidigast på fredagen, senast på söndagen

När julpyntar man?
adventssakerna och julgardiner åker fram vid 1:a advent. Resten tar jag nån vecka innan julafton.

Skickar du julkort?
Japp

Vilken senap till skinkan?
Västervik

Viktigaste på julbordet?
hemmagjorda köttbullar och skinka, kallrökt lax, julmust. Det är nog det viktigaste.

Julmusik jag inte kan vara utan?
all möjlig julmusik, har ingen speciell favvo

Världens bästa jullåt?
Stilla natt, den är stämningsfull

Julknäcke eller vörtbröd?
måste jag välja???

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
hemmagjord knäck och min mans julgodis som inte har ngt namn, men som det är massa gött i, bl.a. jordnötsmör och kellogs...sååå gott.

Vilka traditioner har ni?
Dagen innan julafton klär vi granen och griljerar skinka, sedan uppesittarkväll med ngt gott att äta och naturligtvis smygsmakar vi på skinkan.
Julaftonsmorgon är det först julstrumpa och sen är det tomtegröt och skinkmacka till frukost
mys mys hela dagen
Äta på em
Tomten kommer
Äta massa gröt och godis
Alla leker med allas saker...

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Slå in själv

Pepparkakor - Lussebullar        
Skumtomtar - Knäck          
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar - Prinskorvar
Julkorv - Julskinka 
Lax - Sill        
Revbenspjäll - Janssons frestelse   
Paradis - Alladin
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Rödbetssallad
- Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt

Hemma - borta 
 
Och slutligen....


5 Fördelar med julen enligt mig:

  • Allt vackert som omger än i form av ljus, skimmer, kärlek och pynt!!
  • Ledigt
  • När alla förberedelser är klara - julklappsinköp, mat, pyntat och klart - och man bara kan NJUTA 
  • Julgodis, pepparkakor, lussebullar, julmust 
  • Barnens förväntning och spänning

5 Nackdelar med julen enligt mig:

  • Köphysterin som alla får när JAG skall handla
  • All stress
  • Alla ensamma människor som blir ännu mer ensamma under julen
  • att man alltid äter för mycket
  • det börjar julskyltas på stan alldeles för tidigt

Alla som läser denna skall anta utmaningen i den mån man vill =)
Utmana sen dina bloggvänner!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0